Ikke enkelt å være popstjerne i dag

Ikke enkelt å være popstjerne i dag

Vi vant ikke Grand Prix i år, selv med Rybak som vårt utsendte håp. I seg selv ingen stor krise, tross alt får vi flere sjanser. Det som er overraskende er hvor mye spalteplass Rybak får i etterkant av konkurransen.  Journalister og kjendiser har diskutert hvorvidt pressen har behandlet Rybak for forsiktig i denne prosessen.

Slike diskusjoner, hvor pressen tilsynelatende tar hensyn til popstjerner og kjendiser, dukker opp med jevne mellomrom. Problemstillingen er at journalistene dras mellom å respektere vedkommendes helse- og sinnstilstand og det å komme med et ”scope”. Noen ganger blir privatlivet respektert, som oftest ikke.

Flere salgskanaler

Det er fremdeles mulig å kjøpe CD’er med musikk i dag, men det begynner å bli vanskelig å tak i dem. Salgskanalene nå er Spotify, iTunes og lignende digitale kanaler. Musikken lastes ned til din favoritt avspiller, gjerne en mobilenhet og så kan man høre på akkurat når man selv vil.

Hvis jeg hører på P4 eller Country Music Channel eller en av de andre radiokanalene, kan jeg laste ned nesten direkte. Etter hvert tror jeg det kommer til å komme en lenke rett i nettleseren som jeg kan trykke på og få opp sangen som spilles der og da.

Flere salgskanaler

Ulempen er at popstjernen må briljere på alle sangene de utgir. De selger sjelden en samling sanger, de selger enkelt sanger. Videre så må forskjellige kanaler slik som radio, tv, spillsteder som Poki, Pokerstarscasino og alle de andre stedene folk bruker tid på nettet, begynne å spille sangene deres. Hvis ingen spiller sangene får ikke publikum høre sangene, og salget stuper. Uten gode salgstall kan ikke artisten fortsette å lage musikk. Det er en sjanse for at kun de mest populære artistene vil overleve. Heldigvis så er det også mange nettsteder som med glede spiller artisters musikk som underholdning på sine nettsteder. Dette gir selv en ukjent artisten muligheten til å få vist frem sin musikk og kanskje få muligheten til å slå igjennom.

Selge ideen om seg selv

Artisten er i dag nesten like viktig som musikken, på godt og vondt. Artister slik som de norske Kapre Diem skal fremstå som gode rollemodeller for unge, men de synger om stoff og prostitusjon.Unge jenter og damer ser opp på popstjerner som Rihenna og Beyonce ikke bare p.g.a. musikken, men også på grunn av deres oppførsel og utseende. Popstjernene blir gjort til rollemodeller, nesten uten å selv få muligheten til å mene noe om det.

Noen artister, slik som Taylor Swift, har en slik personlighet at de klarer å omfavne de mange fansene og skaper mange positive opplevelser for de som er rundt dem. Andre som Sia velger å prøve å skjule seg og la musikken tale for seg selv. Dessverre fungerer dette ikke i lengden. Artistene blir tvunget inn i rampelyset og må delta på forskjellige arrangementer. Målet er å sikre at publikum husker artisten og velger å kjøpe sangene.

Selge ideen om seg selv

Pressen leter etter sensasjon

Ulempen, som saken rundt Rybak har vist, er at gode nyheter ikke selger så godt. Svært mange elsker å lese om artister som bryter spillereglene, sliter på forskjellige måter og viser sin menneskelige side. Derfor vil pressen gjøre sitt ytterste for å finne det negative, det som artisten ønsker å skjule.

Vi har alle noe vi ønsker å skjule. Det kan være at vi har gjort dumme ting i fortiden, det kan være noe man skammer seg over i dag. Artister som er homofile, transseksuelle eller annet vil ofte gjøre sitt beste for å skjule dette. Ikke nødvendigvis fordi de skammer seg, men fordi de ønsker at fokuset skal være på musikken, på kunsten.

Mange mener at artistene som velger å gi ut musikk også velger det offentlige liv. De velger å bli stående som rollemodeller, de velger å risikere at deres privatliv blir brettet ut i all offentlighet. All presse er god presse mener mange, men kanskje ikke de som står midt oppi det.

Mindre mangfold

Mindre mangfold

Å bli en popstjerne i dag er både enklere og vanskeligere enn for noen år tilbake. Det er enklere fordi artistene ikke må ha et stort plateselskap i ryggen for å bli kjent. De kan sparke i gang prosessen på selv.

Det er vanskelig fordi det finnes mange artister og personer som prøver å slå igjennom på samme marked. Artisten må promotere seg selv og må stå i rampelyset. I det øyeblikket artisten trer frem på scenen, metaforisk og fysisk, er det fritt frem for journalister å begynne å grave. Noen ganger kan dette være nok til at en artist ikke ønsker å tre inn på den store scenen.

Det offentlige presset, kombinert med de mange salgskanalene og et generelt uoversiktlig marked, gjør sitt til at ekspertene roper varsko for mangfoldet.  Mye av musikken som produseres er svært bra, men bare et fåtall artister er representert.  Vi kan bare håpe at denne utviklingen snart snur.